Επιστροφή

Πως δεν γερνάει ο εγκέφαλός μας


«ΕΙΣΑΓΩΓΗ»

Μετά από πολύ μελέτη, αποφάσισα να κάνω μια μικρή περίληψη πάνω σε ένα βιβλίο των Andrew Newberg, M.D και Mark Robert Waldman.
-The effects of exercise on spatial learning and anxiety-like behavior are mediated by an IGF-I dependent mechanism related to hippocampal neurogenesis.- Trejo JL, Llorens-Martin MV, Torres-Aleman I. in Mol Cell Neurosci. 2008©

Τα βασικά στοιχεία του εγκεφάλου είναι τα νευρικά του κύτταρα, οι νευρώνες . Το πραγματικό μυστικό για να κατανοήσουμε την νοητική ενίσχυση ή επιδείνωση ΤΟΥ, μπορεί να κρύβεται στους μικροσκοπικούς δενδρίτες οι οποίοι βρίσκονται στα άκρα λήψης των νευρώνων. Κάθε νευρώνας μπορεί να έχει ως δέκα χιλιάδες μικροσκοπικά πλοκαμοειδή παρακλάδια. Οι δενδρίτες λαμβάνουν σινιάλα από άλλους νευρώνες και μεταβιβάζουν τις πληροφορίες σε άλλους.
Έρευνες έδειξαν ότι μια εβδομάδα ήπιου στρες είναι αρκετή για να προκληθούν αλλοιώσεις στην οργάνωση και την ανάπτυξη των δενδριτών.
Αν η κατάσταση που προκαλεί το στρες εξαλειφθεί,η λειτουργία αποκαθίσταται. Όχι εντελώς βέβαια, το ένα τρίτο των δενδριτών χάνεται για πάντα. Η απώλεια αυτή συναντάται στους ηλικιωμένους και τους ασθενείς με Αλτσχάιμερ.

Να θυμάστε δυο πράγματα: πρώτον κάθε κύτταρο στο σώμα μας μάχεται για να επιβιώσει και κάθε νευρώνας για να γίνει πιο δυνατός, δεύτερον η ΠΙΣΤΗ. Η πίστη στο ανθρώπινο πνεύμα δίνει νόημα στη ζωή. Χωρίς ελπίδα και αισιοδοξία και πεποίθηση ότι μας περιμένει ένα θετικό μέλλον, ο νους εύκολα καταθλίβεται. Μερικοί στρέφουν την πίστη τους στο Θεό, άλλοι στην επιστήμη, στις σχέσεις τους, στην εργασία τους, σε κάποιες αρχές που θεωρούν ιδανικές. Ένας άλλος ορισμός της πίστης είναι η ικανότητα να εμπιστευόμαστε τα πιστεύω μας ακόμη κι όταν δεν έχουμε αποδείξεις ότι είναι τα πλέον σωστά. η πίστη στον άνθρωπο μπορεί να λειτουργεί ως placebo.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα placebos μπορούν να θεραπεύσουν κατά μέσον όρο 30 τοις εκατό των περισσότερων σωματικών και συναισθηματικών παθήσεων.
Ακόμη και η ΠΑΡΑΛΟΓΗ πίστη σε μια θεραπεία που έχει αποδειχτεί αναποτελεσματική μπορεί να τονώσει το ΑΝΟΣΟΠΟΙΗΤΙΚΟ σύστημα του σώματος όταν αυτό καλείται να αντιμετωπίσει μια θανατηφόρα ασθένεια! Ακόμη και οι ερευνητές της κλινικής Μayo διαπίστωσαν πως οι θετικές σκέψεις ελαττώνουν το στρες, μας κάνουν ανθεκτικούς στα κρυολογήματα, μειώνουν τον κίνδυνο για καρδιακά προβλήματα, διευκολύνουν την αναπνοή σε ορισμένες παθήσεις. Γενικά η αισιόδοξη στάση ζωής ελαττώνει τα επίπεδα κορτιζόλης που προκαλούν στρες στο σώμα.

Η διανοητική διέγερση δυναμώνει τις νευρωνικές συνδέσεις σε όλο το μετωπιαίο λοβό. Σχεδόν κάθε νοητική ανικανότητα έχει σχέση με αυτό το τμήμα του εγκεφάλου. Γι αυτό έχει σημασία να γυμνάζετε το συγκεκριμένο τμήμα. Η μνήμη, οι ασκήσεις απομνημόνευσης, τα παιχνίδια στρατηγικής όπως το σκάκι κι άλλα ειδή οπτικό-χωρικών ασκήσεων ή παιχνιδιών βελτιώνουν τη νοητική λειτουργία. Φροντίστε όμως οι ενασχολήσεις σας να είναι ευχάριστες. Η έρευνα δείχνει ότι πρέπει να ασχολείστε διαρκώς με πολλές και πολύπλοκες, δύσκολες δραστηριότητες, έτσι ώστε νευρώνες και δενδρίτες να διατηρηθούν γερά συνδεδεμένοι. Η μελέτη διαφορετικών απόψεων σε θέματα πνευματικά, πολιτικά φιλοσοφικά κ.α. βοηθούν να επεκταθεί και να βελτιωθεί η δραστηριότητα του εγκεφάλου.
Ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός, ο εγκέφαλος τον χρειάζεται να αναζωογονηθεί και να ενδυναμώσει τις συνδέσεις ανάμεσα στα νευρικά κύτταρα.
Το χαμόγελο ενισχύει την νευρωνική ικανότητα του εγκεφάλου να διατηρεί μια θετική άποψη, ακόμη κι αν το χαμόγελο σας είναι ψεύτικο είναι νευρολογικά κολλητικό σε όλες τις κουλτούρες και οι γυναίκες είναι πιο επιρρεπείς από τους άντρες.

Η γυμναστική, όλες οι μορφές άσκησης βελτιώνουν τη νευρωνική απόδοση και αναδομούν τα κυκλώματα και την πλαστικότητα του εγκεφάλου, τονώνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού, ελαττώνει το άγχος, επιβραδύνει την απώλεια εγκεφαλικού ιστού που έρχεται με το γήρας, προστατεύει από τη νόσο Αλτσχάιμερ μειώνει τις πιθανότητες να προσβληθείτε από χρόνιες παθήσεις. Σαράντα πέντε λεπτά κάθε δεύτερη μέρα είναι αρκετή άσκηση για να παραμείνει ο εγκέφαλος σας υγιής. Η γυμναστική μπορεί να θεωρηθεί μορφή διαλογισμού επειδή προϋποθέτει αυτοσυγκέντρωση, προμελετημένες κινήσεις και έλεγχο της αναπνοής. Οι έντονες διατάσεις όπως είναι η γιόγκα κάνουν θαύματα τόσο με το σώμα όσο και με τον εγκέφαλο. Σε μια μελέτη του 2007 διαπιστώθηκε ότι τα επίπεδα του νευροδιαβιβαστή GABA αυξάνονται μετά από μια ώρα γιόγκα. Εφόσον τα καταθλιπτικά άτομα υποφέρουν από χαμηλά επίπεδα GABA η γιόγκα είναι ένας τρόπος να βελτιωθεί η διάθεσή τους.

ΟΙ ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ είναι η απάντηση μας, όπως χαλάρωση, χορτοφαγική δίαιτα χαμηλών λιπαρών, γυμναστική, διαλογισμός. Με το χειρισμό της αναπνοής, του σώματος της επίγνωσης, των συναισθημάτων και των σκέψεων μπορούμε να επηρεάσουμε βιολογικά τμήματα του εγκεφάλου. Οι επιστήμονες με εικόνες που πήραν με FMRI μια τομογραφία που μοιάζει σαν κινηματογραφική ταινία και δίνει μια λεπτομερή αναφορά λεπτό προς λεπτό της εγκεφαλικής δραστηριότητας (καθώς ο εξεταζόμενος εκτελεί κάποιες νοητικές εργασίες) είναι σε θέση να αποδείξουν ότι έχουμε αυτή η δυνατότητα.
Το γεγονός αυτό είναι εκπληκτικό για την νευροεπιστήμη γιατί

– ανατρέπει την παραδοσιακή άποψη ότι δεν μπορούμε με τη θέλησή μας να επηρεάσουμε τις μη συνειδητές περιοχές του εγκεφάλου.—

Επομένως όσο καταπιανόμαστε με πνευματικές πρακτικές τόσο περισσότερο αποκτάμε το έλεγχο πάνω στο σώμα στο νου και φυσικά στο πεπρωμένο μας.
Παραμείνετε διανοητικά ενεργοί, με όποιο τρόπο σας ευχαριστεί, ακούστε μουσική, χαλαρώστε, χασμουρηθείτε ( το χασμουρητό ενισχύει τους νευρώνες, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια στην φωνητική θεραπεία για την ελάττωση του άγχους επιδόσεων και της υπέρτασης) κάντε γυμναστική, διαλογιστείτε ή πηγαίνετε τακτικά στην εκκλησία, ανταλλάξτε απόψεις με τους άλλους (όταν δεν εξασκούμε τις γλωσσικές μας δεξιότητες μεγάλα τμήματα του εγκεφάλου δεν διασυνδέονται αποτελεσματικά με άλλες νευρωνικές δομές) πιστέψτε σε ότι θεωρείτε εσείς καλύτερο (δεν υπάρχει μειονέκτημα στην ανεδαφική αισιοδοξία).

Σ ένα μύθο των Τσερόκι αναφέρεται ένα αγόρι που έλαβε ως δώρο ένα πανέμορφο τύμπανο, ο καλύτερος του φίλος του ζήτησε να παίξει κι αυτός αλλά το αγόρι δεν ήθελε να το μοιραστεί κι αρνήθηκε με θυμό. Όταν έφυγε ο φίλος του κάθισε διπλά στο ρυάκι και έπεσε σε δίλημμα για τον τρόπο του. Τελικά ζήτησε τη συμβουλή του παππού του. Ο γέροντας αφού τον άκουσε είπε: συχνά νιώθω κι εγώ σαν να υπάρχουν μέσα μου δυο λύκοι που καυγαδίζουν. Ο ένας είναι κακός και άπληστος, όλο υπεροψία και περηφάνια, αλλά ο άλλος είναι ήρεμος και γενναιόδωρος. Έχεις κι εσύ αγόρι μου, τους δυο λύκους μέσα σου.
«Ποιος από τους δυο θα νικήσει τελικά;» ρώτησε το αγόρι.
Ο γέροντας χαμογελώντας αποκρίθηκε . «Αυτός που ταΐζεις…»

Όσο ανοιχτόμυαλοι κι αν γίνετε, όσο ανεκτικοί και συμπονετικοί, στον εγκέφαλό σας θα υπάρχουν πάντα τα υπολείμματα μιας νευρολογικής αποκλειστικότητας και συντηρητισμού – ένας λύκος που θα αντιδρά με φόβο και θυμό σε καθετί διαφορετικό και καινούριο. Η πάλη ανάμεσα στο καλό και το κακό, στην ανεκτικότητα και στην αδιαλλαξία, στην αγάπη και το μίσος είναι προσωπική ευθύνη του καθένα σ’ αυτό τον πλανήτη. Το ερώτημα είναι:
Ποιόν λύκο θα ταΐσετε και ποιον θα εξημερώσετε;

eleni POL Χωρίς σύνδεση
Return to Top ▲Return to Top ▲